باسلام به تمام دانش آموزهای خوبم

مطلب زیر برای کلاس سومی های خوبم است. البته بقیه هم می توانند به عنوان معلومات اضافه آن را مطالعه کنند 

چراظرفيت گرمايي ويژة آب درسه حالت جامد، مايع وگاز با هم تفاوت دارد ؟

در یخ مولکول ها در جاهای نسبتا ثابتی قرار دارند و تنها دارای حرکت های ارتعاشی هشتند و هنگامی که به آن گرما می دهیم گرما ارتعاش مولکول ها را افزایش می دهد و دمای آن بالا می رود.

اگر به آب گرما بدهیم مقداری از گرما صرف شکستن پیوند هیدروژنی بین مولکول ها می شود و مقداری هم صرف جنبش مولکول ها می شود در نتیجه برای آب مایع گرمای بیشتری مصرف می شود و ظرفیت گرمایی ویژه آن بیشتر از یخ است.

در مورد بخار آب که مولکول ها از یکدیگر جدا هستندگرمای داده شده صرف جنبش مولکول ها می شود و دما افزایش می یابد. بنابراین ظرفیت گرمایی ویژه بخار آب کمتر از آب مایع است.  

 

                                                                                                                               التماس دعا