تفاوت عجیب ظرفیت گرمایی در سه حالت آب
باسلام به تمام دانش آموزهای خوبم ![]()
مطلب زیر برای کلاس سومی های خوبم است. البته بقیه هم می توانند به عنوان معلومات اضافه آن را مطالعه کنند ![]()
چراظرفيت گرمايي ويژة آب درسه حالت جامد، مايع وگاز با هم تفاوت دارد ؟
در یخ مولکول ها در جاهای نسبتا ثابتی قرار دارند و تنها دارای حرکت های ارتعاشی هشتند و هنگامی که به آن گرما می دهیم گرما ارتعاش مولکول ها را افزایش می دهد و دمای آن بالا می رود.
اگر به آب گرما بدهیم مقداری از گرما صرف شکستن پیوند هیدروژنی بین مولکول ها می شود و مقداری هم صرف جنبش مولکول ها می شود در نتیجه برای آب مایع گرمای بیشتری مصرف می شود و ظرفیت گرمایی ویژه آن بیشتر از یخ است.
در مورد بخار آب که مولکول ها از یکدیگر جدا هستندگرمای داده شده صرف جنبش مولکول ها می شود و دما افزایش می یابد. بنابراین ظرفیت گرمایی ویژه بخار آب کمتر از آب مایع است.
التماس دعا![]()